brandbox
brandbox

RPM

Fiets op het ritme van krachtige muziek

RPM is de indoor cycling workout waarbij je rijdt op het ritme van krachtige muziek. Ga het parcours op met je inspirerende sportcoach, die het peloton leidt door heuvels, vlakke landschappen, bergtoppen, tijdritten en interval training. Ontdek de atleet in jezelf! Breng je endorfine peil zo hoog als je kunt en zweet en verbrand zoveel mogelijk. Net als bij alle andere Les Mills programma's, wisselen de choreografie en de muziek om de drie maanden. Het voordeel van een vast programma van 6 – 8 weken dat je op een gegeven moment weet wat komen gaat en je dan maximaal kan inzetten om zo het grootste resultaat uit je trainingen te halen. Na deze periode mixen we de muziek en choreografie om de spieren opnieuw te prikkelen.

Een typische RPM les (ca. 45 min.)
Je RPM Sportcoach leidt jou en het peloton over het parcours, met behulp van inspirerende muziek die past bij de choreografie, diverse fietsposities en verschillende snelheden.

  1. Om de benen op te warmen, ligt aan het begin van de les het tempo laag en is de weerstand licht.
  2. Snelheid en intensiteit nemen toe om naar je persoonlijke snelheid toe te werken. Je klimspieren worden opgewarmd, vervolgens kom je een aantal beklimmingen tegen om je kracht te testen. En de tijdritten zullen je uithoudingsvermogen op de proef stellen. Je krijgt wat tijd om te herstellen, net voldoende om weer energie te hebben voor de volgende uitdaging.
  3. Aan het einde van de RPM les beëindigen we de tocht en rijden we samen huiswaarts. Hierbij draait het om herstel en het stretchen van de spieren.

De resultaten van een RPM les:

  • Verhoogt het anaeroob vermogen (je kan prestaties langer volhouden, omdat het omslagpunt van verzuring getraind /langer uitgesteld wordt)
  • Flinke calorieverbranding
  • Acceleratievermogen verbetert
  • Verhoogde explosiviteit van de beenspieren
  • Vergroot longcapaciteit (dit maakt meer zuurstofopname mogelijk waardoor betere en langere prestaties bewerkstelligt worden)
  • Verbeterde conditie (het is een cardiovasculaire training waarbij je een groter werkvermogen krijgt en je trainingen/wedstrijden langer kunt volhouden op een hogere intensiteit)
  • Verbeterde houding en techniek op de fiets

Een RPM les is tevens dé les om buitenfietsers sterker en in alle opzichten beter te maken. Vele buitenfietsers fietsen daarom met één RPM les in de week als een aanvullende training  de zomer door.

Een typische RPM XL les (ca. 60 min.)

De RPM XL les bouwt voort op het concept van de RPM les en is voor de mensen die hun grens verder willen verleggen. We fietsen twee nummers extra en maken daarmee het uur vol. De rust momenten zijn aanwezig om deze extra uitdaging aan te kunnen.